
©STM: LN/NYK-26 18 JULY 78 MSG: FIL 
TO: TIME PRESS

FROM: London BY: white

SLUG: TEST TUBE TEMPEST CLOSE: 7/20 TK: 1
SAYS THE TEACHER, STERNLY, TO A SHALL BOY AND GIRL IN THE 

" SUNDAY PEOPLE"  CARTOON: " YOU WILL STAY IN AFTER CLASS AMD WRITE: 
'I MUST NOT MAKE BABIES IN THE CHEMISTRY LAB,' 200 TIMES. "  ANOTHER 
NEWSPAPER CARTOON HAS A SCIENTIFIC TYPE WHEELING A BABY-CARRlAGEl: 
INSIDE IS A TEST TUBE. JOKES ABOUND: " DID YOU HEAR WHAT DR. 
STEPTOE TOLD MR. BROWN" THE LONDONER ASKS HIS NEIGHBOR —  
"CONGRATULATIONS, IT'S A TEST TUBE."

AFTER LAST WEEK'S BATTLE OF THE "EXCLUSIVES," FLEET STREET 
IS A HITE CALMER, BUT THERE IS GROWING ENJOYMENT AMONG THE RIVALS 
OP THE " DAILY MAIL. "  WHOSE OWNER, ASSOCIATED NEWSPAPERS, BOUGHT 
"EXCLUSIVE WORLD RIGHTS"  TO THE STORY OF THE TEST TUBE BABY FOR 
A REPORTED 300,000 POUNDS, AT WHAT APPEARS TO BE THE SIGHT OF THEIR 
EXCLUSIVE OOZING AWAY.

REPORTED THE "DAILY EXPRESS"  TUESDAY, UNDER THE ROUSING 
PAGE ONE HEADLINE, "TELL THE WORLD EXCLAM", "THE SECRETS OF THE 
FIRST TEST TUBE BABY ARE TO BE REVEALED TO THE WORLD AFTER ALL —
BY ORDER, THE DECISION WAS MADE LAST NIGHT BY THE HEALTH DEPARTMENT, 
WHICH INSISTED THAT AS THE HEALTH SERVICE HAD BEEN USED IT WAS ONLY 
RIGHT THAT THE WORLD SHOULD BE TOLD OFFICIALLY... UNDER HEALTH 
DEPARTMENT PRESSURE, GYNAECOLOGIST MR. PATRICK STEPTOE AND HIS



PAGE TWO LN/26
PARTNER DR. ROBERT EDWARDS HAVE CLIMBED DOWN AMO AGREED TO TELL ALU 
THET SAID THAT AS SOON AS MRS. LESLEY BROWN'S BABY IS BORN, AT
OLDHAM GENERAL HOSPITAL THEY WILL RUSH TO A WORLD PRESS CONFERENCE 
IN NEARBY MANCHESTER FOR A QUESTION AND ANSWER SESSION. LAST NIGHT'S 
DECISION SPELLS THE END OF ANY PLAN TO MAKE THE NEWS AVAILABLE 
EXCLUSIVELY TO ONE NEWSPAPER GROUP, AS THE DOCTORS HAD ORIGINALLY

INTENDED. "
WHETHER THIS TELL-ALL-IMMEDIATELY-AFTER-THE-BIRTH PRESS CONFERENCE 

BY SYEPTOE-EDWARDS ACTUALLY WILL TAKE PLACE, OR WHETHER, THIS IS 
JUST "DAILY EXPRESS"  WISHFUL THINKING, REMIANS TO BE SEEN.

TODAY, THE BIG NEWS IS THE REPORT FROM OLDHAM HOSPITAL THAT THE 
ESTIMATED DATE OF DELIVERY IS AUGUST 4, LAST FRIDAY, THE RUMOR 
SWEPT FLEET STREET THAT THE BABY WAS DUE, BY CAESAREAN, THIS PAST 
WEEKEND. IT APPEARS THE DOCTORS PLAN TO ALLOW MRS. BROWN TO GO FULL 
TERM, AND GIVE BIRTH NATURALLY, AND FULL TERM IS FIGURED TO BE AUG. 4

BUT IT STILL KAY BE EARLIER.
THE SUNDAY TIMES REPORTS (HEADLINE: " HOW THE DAILY MAIL 

CAME SECOND WITH ITS WORLD EXCLUSIVE") THAT "THE STORY WAS
BROKEN, APTLY T O ,  IN AMERICA. APRIL OFFICIALS FROM WASHINGTONS
HEALTH DEPARTMENT VISITED MRS. BROWN'S GYNAECOLOGIST, PATRICK 
STEPTOE, IN OLDHAM, A TIPOFF CAME TO THE NEW YORK POST THAT AT LAST 
AN IMPLANTATION HAD ’TAKEN' IN A STEPTOE PATIENT AND THAT A BABY WAS 
ON THE WAY. LATE ON APRIL 18, NEW YORK POST REPORTER SHARON
CHURCH (EX-DAILY EXPRESS) CALLED STEPTOE. BUT SHE WAS HOT ALONE. 
SITTING BESIDE HER WAS NEW YORK LAWYER MICHAEL DENNIS WHO HAD A 
STRONG INTEREST IH THE RUMORED PREGNANCY. DENNIS MAS ACTING FOR 
A FLORIDA MOHAN MHO IH 1973 HAD SOUGHT TO HAVE A CHILD BY THE 
IMPLANTATION TECHNIQUE. AN OVUM HAD BEEN FERTILIZED BUT TWO DATS



PAGE THREE LN/26

BEFORE IT COULD BE IMPLANTED, IT HAD BEEN DESTROYED BY A DISAPPROVING 
DOCTOR. THE WOMAN WAS SUING BOTH THE DOCTOR AMD THE HOSPITAL 
CONCERNED: DENNIS WOULD BE GREATLY AIDED IN HIS CASE IP HE COULD 
SHOW THAT TEST TUBE PREGNANCIES WORKED. ROUSED FROM HIS SLEEP,
STEPTOE WAS CAGEY. UNDER PRESSURE FROM CHURCHER, HE ADMITTED THAT 
THE TIP OFF WAS TRUE, BUT HE TOLD CHURCHER THAT IF THE POST PUBLISHED 
THE STORY, 'THOUSANDS OF REPORTERS' WOULD ARRIVE AT THE HOSPITAL.
FOR GOD'S SAKE.' HE IMPLORED HER, 'DON'T PRINT IT.' THE (NY) POST 
PRINTED. "(NOTE: DID A STORY, IN FACT, RUN IN THE NEW YORK POST IN 
APRIL? WILL CHURCHER OR NY LAWYER DENNIS CONFIRM THIS ACCOUNT?)

AFTER THE NY POST STORY, THE SUNDAY TIMES REPORTS, ANOTHER 
BRITISH EXPATRIATE JOURNALIST, BILL DICK, FROM THE NATIONAL 
INQUIRER, WITH OTHER INQUIRER MEN, ARRIVED IN OLDHAM AND 
APPROACHED STEPTOE. TRYING TO BUY THE STORY RIGHTS. HARD ON 
THEIR HEELS CAME OFFERS FROM THE DAILY MAIL, AND FROM RUPERT 
MURDOCH'S NEW YORK POST THE SUN, OP LONDON.

AN OLDHAM SOLICITOR HANDLED THE BIDDING, REPRESENTING THE 
FAMILY. BRITISH BIDDERS POINTED OUT HELPFULLY HOW DISTASTEFUL IT 
WOULD BE FOR THE RIGHTS TO BE WON BY THE LURID NATIONAL INQUIRER.
THE DAILY MAIL'S BID WAS ACCEPTED JULY 9. ON THE FOLLOWING DAY,
THE DAILY MAIL SET ABOUT RETRIEVING ITS STAKE BY OFFERING RIGHTS TO 
THE STORY AROUND THE WORLD (THE MAIL INTENDS TO PUBLISH THE STORY 
EXCLUSIVELY IN BRITAIN).

ONE OF THE UNSUCCESSFUL BIDDERS, THE LONDON DAILY EXPRESS 
(ANOTHER UNSUCCESSFUL BIDDERS THE LONDON DAILY MIRROR), WHICH HAD 
KNOWN OP THE IMPENDING BIRTH FOR MONTHS (LIKE OTHER NEWSPAPERS), 
BUT HAD HONORED STEPTOE'S REQUEST TO LAY OFF THE STORY IN THE 
INTEREST OF THE MOTHER AND BABY'S HEALTH, NOW WAS GALVANIZED INTO 
ACTION. THE DAILY MAIL HAD BOUGHT THE STORY, BUT THE OUT-BID



EXPRESS WASN'T ABOUT TO LET THEM BREAK IT.
ACCORDING TO THE DAILY EXPRESS, theY LEARNED THE IDENTITY OF THE

TEST TUBE PARENTS I N  
THIS FASHION, THEIR reporters had BEEN WATCHING

expectant fathers ARRIVE AT OLDHAM GENERAL HOSPITAL.
thet believed ONE OF OF THEM WAS THE TEST TUBE FATHER- BUT WHICH
ONE? WHAT WAS HIS NAME? AND WHAT WAS THE NAME OF HIS WIFE, WHO WAS 

INSIDE THE HOSPITAL? EXPRESSMEN SAY THEY HAD BEEN TIPPED THAT THE 

PARENTS LIVED ABOUT THREE HOURS AWAY BY ROAD, SO 

THEY TOOK THE LICENSE NUMBERS OF CARS IN WHICH LIKELY-LOOKING FATHERS

ARRIVED AT THE HOSPITAL. ONE OF THE LIKELIST-LOOKING WAS 
MR. BROWN. HE SEEMED SOMEWHAT NERVOUS, THEY TRACED THE CAR'S 
LICENSE TO BRISTOL (WHICH IS ABOUT THREE HOURS AWAY) AND FOUND OUT THE 

OWNERS NAME, AND ADDRESS. THEN THEY QUESTIONED NEIGHBORS 
OF THE BROWN'S TO SEE IF MRS. BROWN WAS PREGNANT, WAS TOLD BY ONE:"OH YES, SHE'S PREGNANT. SHE'S BEEN TRYING A LONG TIME." THAT'S

THE EXPRESS VERSION. WE ARE CHECKING THE EXPRESS EDITOR TO SEE IF H EWILL ELABORATE ON IT. AND ALSO TO SEE IF THE BROWNS OWN A CAR, AND
IF IT IS, INDEED, POSSIBLE TO TRACE A LICENSE PLATE IN THISFASHION. 

HAVING RUN DOWN THE IDENTITY OF THE BROWNS, THE DAILY EXPRESS
JUMPED INTO PRINT TUESDAY, JULY 11 (TWO DAYS AFTER ASSOCIATED 
NEWSPAPERS (DAILY MAIL) HAD BOUGHT THE WORLD RIGHTS), WITH A 
BIG PAGE ONE STORY. HEADLINE: "EXCLUSIVE... BABY OF THE CENTURY."
THE EXPRESS STORY SAID:  " T H E  W O R L D ' S  F I R S T  
TEST-TUBE BABY WILL BE BORN IN THE NEXT TWO OR THREE WEEKS 
TO AN ENGLISH WOMEN... THE WOMAN IS THE 32-YEAR-OLD WIFE 
OF A RAILWAYMAN LIVING IN THE SOUTH-WESTOF ENGLAND. THE DAILY EXPRESS 
KNOWS HER IDENTITY BUT HAS NOT NAMED HER FOR ETHICAL REASONS. EARLIER THIS YEAR 
OLDMAN HEATH CHIEF MR. EDWIN WARREN SAID MR. STEPTOE WOULD ANNOUNCE THE BIRTH

PAGE FOUR LN/26



THROUGH THE SCIENTIFIC MEDIA. "  THE DAILY EXPRESS STORY CALLED 
THE WOMAN "MRS. A."

APOPLECTIC AT THE EXPRESS BEAT, THE DAILY MAIL, NEXT DAY, 
WEDNESDAY JULY 12, HEADLINED: " DAILY MAIL WORLD EXCLUSIVE. TEST- 
TUBE MOTHER TALKS FOR THE FIRST TIME." THEY HAD A FEW COMMENTS 
FR0M HER. AND IN LARGE TYPE: " OUR MIRACLE BABY. "  THE DAILY MAIL 
IDENTIFIED THE WOMAN AS MRS. LESLEY BROWN, OF BRISTOL, AGED 32.
THE DAILY MAIL SAID: " CERTAINLY THE BABY WILL BE BORN FINANCIALLY 
SECURE. ALTHOUGH THE BROWNS ARE AN AVERAGE COUPLE... THE 
UNIQUE CIRCUMSTANCES OF THEIR CHILD'S CONCEPTION HAS PRODUCED A 
FLOOD OF OFFERS FROM AROUND THE WORLD.... THE WORLD RIGHTS TO THE 
STORY HAVE BEEN SOLD TO ASSOCIATED NEWSPAPERS GROUP LTD.' 
SYNDICATION SERVICE AND WILL BE APPEARING IN LEADING NEWSPAPERS 
AND MAGAZINES ALL OVER THE WORLD. IN BRITAIN. BY AGREEMENT WITH 
THE PARENTS, THE EVENT WILL BE COVERED IN EXCLUSIVE DETAIL BY 
THE DAILY MAIL." ( " TEST-TUBE BABY TO BE BORN RICH"  HEADLINED 
THE DAILY MIRROR. WITHOUT IDENTIFYING THE PARENTS).

GIVING THE DAILY MAIL A FURTHER HEADACHE, THE SUN, ON WEDNESDAY,
JULY 12 —  THE SAME DAY THE DAILY MAIL IDENTIFIED MRS. BROWN 
RAN AN INSIDE STORY ON THE BROWNS, ALSO IDENTIFYING THEM, AND 
QUOTING MR. BROWN AT SOME LENGHTH, " SUN EXCLUSIVE ON THE BIRTH OF
the century.** trumpeted the sun.

NEXT DAY, JULY 13, THE DAILY MAIL PRINTED A PICTURE OF MRS.
BROWN ON PAGE ONE, ALONG WITH A PEW MORE DETAILS, BUT LO AND 
BEHOLD, THE SAME DAY, JULY 13, THE SUN ALSO PRINTED MRS, BROWN’S 
PICTURE ON PAGE ONE: " ANOTHER SUN EXCLUSIVE,"

ON JULY 16, THE "SUNDAY PEOPLE"  JOINED IN WITH BIG PAGE ONE 
HEADLINES: EXCLUSIVE. AMAZING MOMENT WHEN TEST-TUBE BABY WAS

PAGE FIVE LN/26



CONCEIVED, THE MIRACLE AT MIDNIGHT." THE STORY SAID: " A FANTASTIC 
OPERATION INVOLVING SPLIT-SECOND TIMING ALMOST ON THE DOT OF 
MIDNIGHT SIGNALLED THE MIRACLE OF THE WORLD'S FIRST TEST-TUBE 
BABY. MONTHS OF INCREDIBLE PLANNING WERE FINALLY PUT INTO DRAMATIC 
AND HEART-STOPPING ACTION ONE NIGHT IN OCTOBER, IT WAS REVEALED 
YESTERDAY. MIRACLE MUM-TO-BE LESLEY BROWN AND HER HUSBAND JOHN 
DASHED FROM A SECRET HIDEAWAY TO THE CLINIC OF GYNAECOLOGIST 
PATRICK STEPTOE AT MIDNIGHT JOHN PROVIDED A SPERM SAMPLE WHILE HR. 
STEPTOE REMOVED A FERTILE EGG FROM LESLEY."

ON MONDAY, JULY 17, THE SUN WAS AT IT AGAIN. WITH "ANOTHER SUN
NEWS EXCLUSIVE, THE SUN REPORTED. "IT'S GOING TO BE A BOY. THAT 
WAS THE HINT FROM THE TEST TUBS BAST HOSPITAL YESTERDAY. THE WARDS
WERE B U Z Z I N G  W I T H  T H E  B I G  S E C R E T  EVERYONE WANTS TO KNOW. STAFF WERE
HEAR TO REFER TO THE BABY AS 'HE' AFTER A SCAN CHECK ON MIRACLE 
MUM LESLEY BROWN, 32. WHICH CLEARLY SHOWED THE BABY’S SEX. "

THE SUN, AS YOU SEE ABOVE, STILL IS SAYING HRS, BROWN IS 32.
SO ARE SOME OTHER NEWSPAPERS. AND SO DID THE DAILY MAIL, ON 
WEDNESDAY. BUT BY THURSDAY, THE MAIL HAD CHANGED HER AGE TO 30.
(WHEN WE CALLED TO POINT OUT THE DISCREPANCY, THE DAILY NAIL
SAID "MRS. BROWN SAYS SHE IS 30."  THEN THE NAIL SPOKESMAN SAID,
" THAT'S FREE. THE NEXT ONE WILL COST YOU."

ALONG with THE CONFUSION ABOUT MRS. BROWN'S age, HER HUSBAND'S
AGE HAS BEEN PRINTED VARIOUSLY AS 38 AND 36. THE MAIL AND MOST 
OTHERS ARE USING 38. THE DAILY NAIL IS CALLING THE HUSBAND JOHN, 
ALTHOUGH OTHER NEWSPAPERS ARE CALLING HIM GILBERT. ACCORDING TO
THE MAIL, HIS NAME IS GILBERT JOHN, BUT HE IS KNOWN AS JOHN. SOME 
PAPERS ARE CALLING HIM A RAILWAYMAN, WHILE OTHERS SAY ME IS A VAN
DRIVER EMPLOYED BY BRITISH RAILWAYS, WHICH APPEARS TO BE CORRECT. 

AFTER THE DAILY EXPRESS PUBLISHED ITS SCOOP ON TUESDAY, JULY

PAGE SIX LN/26



" .  DR.  STEPT0E  ISSUED this statement. " myself. MY CoLLeaguEs and
THE MEDICAL AND NURSING TEAM INVOLVED IN THE FORTHCOMING BIRTH AT

OLDHAM, WISH TO STATE THAT PRESSURE BY TIB MEDIA COULD ENDANGER OUR 
PATIENT AND HER CHILD. IT MUST BE RECOGNIZED THAT IN THE WEEKS
AHEAD AN ATMOSPHERE OF TOTAL CAL M  IS VITAL TO THE WELL-BEING OF 

MOTHER AND HER CHILD-TO-BE, IN ALL OF NT MANY CONVERSATIONS 
WITH THE PRESS, RADIO AND TELEVISION I HAVE REPEATEDLY MADE THIS 
CLEAR. UNTIL THIS MORNING THEY HAVE ALWAYS REACTED IN A RESPONSIBLE 
AND UNDERSTANDING MANNER AND, LIKE US AT OLDMAN, HAVE PUT THE 
HEALTH AND WELLBEING OF THE PATIENT FIRST, THIS MAKES THIS MORNING’S
LAPSE BY ONE NEWSPAPER (OUR NOTE: DAILY EXPRESS) even MORE REGRETTABLE 
I HAPPEN TO KNOW THAT MANY OF its RIVALS COULD HAVE PUBLISHED ALL
THEY PRINTED AND MORE, BUT EXERCISED RESTRAINT WITH THE WELL-BEING 
OF CUR PATIENT IN MIND. ANY MORE OF THIS IN THE NEXT FEW DAYS WOULD 
BE EXTREMELY IRRESPONSIBLE AND ANY RESULTING MISFORTUNE WOULD BE 
ON THE SHOULDERS OF THOSE WHO ACT WITH SUCH IRRESPONSIBILITY,”

THE STATEMENT SENT ON TO SAY THAT THE PARENTS HAD BEEN ADVISED 
BY STEPT0E T0 MAKE ah arrangement for THE STORY rights WITH 
A SUBSTANTIAL ORGANIZATION, AND STEPTOE WAS QUOTED AS SAYING.
" THERE WAS A DOUBLE PURPOSE in THIS. FIRST, TO TAKE THE PRESSURE OFF 
THE PARENTS, AND SECOND, to SECURE A FINANCIAL FUTURE FOR THE 
CHILD, (ONE OF THE LARGER QUESTIONS STILL UNANSWERED IS WHETHER 
STEPTOE-EDWARDS ARE GETTING ARY OF THE REPORTED 300,000 POUNDS IN 
THE PACKAGE, AND HOW MUCH OF THAT REPORTED SUM THE PARENTS ARE 
GETTING. OLDHAM RUMOR IS THAT STEPTOE-EDWARDS INITIALLY WERE IN 
FOR A SIZEABLE SHARE, BUT STEPTOE HAS SINCE STATED THAT HE HAS 
SIGNED NO CONTRACT AT ALL, PRESUMABLY MEANING NO MONEY.)

the daily express, in reporting steptoe's rebuke on

PAGE SEVEN LN/26



PAGE EIGHT LN/26
WEDNESDAY, JULY 12,  WAS QUITE UNREPENTANT, " FOLLOW THE DAILY 
EXPRESS, LIKE THE REST OF FLEET STREET." IT HEADLINED ON PAGE 30 

ANOTHER EXPRESS HEADLINE: "IT COST THE DAILY HAIL THOUSANDS. "
" YESTERDAY THE DAILY MAIL ANNOUNCED A DEAL RUNNING INTO HUNDREDS OF 
THOUSANDS FOR ITS STORY OF THE TEST TUBE BABY. YOU'RE AHEAD WITH 
THE EXPRESS... THE PAPER THAT CARES. "

THE DAILY EXPRESS REPORTED: "MR. PATRICK STEPTOE YESTERDAY 
CRITICIZED THE DAILY EXPRESS FOR PUBLISHING NEWS OF THE BIRTH 
SOON OF THE FIRST TEST TUBE BABY, AT THE SAME TIME A STATEMENT 
WAS ISSUED ON HIS BEHALF ANNOUNCING THAT EXCLUSIVE RIGHTS 
TO THE STORY HAD BEEN SOLD TO ASSOCIATED NEWSPAPERS...THE DAILY 
EXPRESS, IN PUBLISHING THE STORY YESTERDAY, DELIBERATELY CHOSE 
NOT TO IDENTIFY THE MOTHER-TO-BE FOR ETHICAL REASONS AND TO 
PROTECT HER FROM PRESSURES. BUT THE DAILY MAIL TODAY PUBLISHES 
THE PARENTS' NAME. THEREFORE THE EXPRESS HAS TO RECOGNIZE THAT 
THERE CAN BE NO FURTHER REASON FOR SECRECY. YESTERDAY'S STATEMENT 
BY ASSOCIATED NEWSPAPERS MADE IT CLEAR THAT OTHER NEWSPAPERS OR 
MAGAZINES WISHING FOR DETAILED NEWS AND PICTURES OF THE BABY AND 
ITS MOTHER WOULD HAVE TO PAY."

INITIALLY, THE DAILY MAIL HAD THE STORY SO TIGHTLY SEWED UP 
THAT PRESS INQUIRIES TO THE HOSPITAL SWITCHBOARD WERE BEING 
REFERRED TO THE DAILY MAIL, THE MAIL ALSO STATIONED A SECURITY 
GUARD OUTSIDE MRS. BROWN'S ROOM. WHEN OTHER NEWSPAPERS COMPLAINED,
THE AREA HEALTH AUTHORITY KICKED OUT THE DAILY MAIL SECURITY 
GUARD AND PUT IN ONE OF ITS OWN, WITH INSTRUCTIONS TO ADMIT ONLY 
THOSE AUTHORIZED BY STEPTOE AND MRS. BROWN. THE DEPARTMENT OF HEALTH 
IN A MILD REBUKE TO THE HOSPITAL, ALSO DECLARED THAT INFORMATION 
ABOUT MRS. BROWN (MEANING BULLETINS) WOULD BE ISSUED TO ALL. THE



PAGE NINE LN/26
DEPARTMENT SAID THE PATIENT HAS PERFECTLY ENTITLED TO SELL HER
STORY BUT IT WASN'T THE POLICY OF THE DEPARTMENT. REGIONAL HEALTH 
AUTHORITIES (OR ANY OTHER PUBLIC BODY TO DISCRIMINATE BETWEEN 
NEWSPAPERS IN PROVIDING INFORMATION OP GENUINE PUBLIC INTEREST. 
ANOTHER BLOW TO THE POOR OLD MAIL.

THE RESPECTED "GUARDIAN" COMMENTED EDITORIALLY THAT 
"ACCORDING TO DR. STEPTOE. ONE REASON FOR THE DEAL (WITH ASSOCIATED 

NEWSPAPERS) WAS 'TO TAKE THE PRESSURE OFF THE PARENTS.' TRUE TO 
THE TRADITION OF CHEQUE-BOOK JOURNALISM, IT HAS, OF COURSE, DONE 
NOTHING OF THE SORT. THE DAILY EXPRESS SPLASHED THE STORY ACROSS 
THREE PAGES...DR. STEPTOE'S PLEA FOR 'AN ATMOSPHERE OF TOTAL CALM' 
WOULD HAVE BEEN RECEIVED MORE SYMPATHETICALLY IF HE HIMSELF HAD 
NOT BEEN ONE OF THE MAIN INSTIGATORS OP THE CHEQUE-BOOK DEAL.
IN CASE DR. STEPTOE HAS FORGOTTEN, LET HIM REMEMBER THAT THE 
(HOSPITAL) IS A PUBLIC HOSPITAL AND THAT HOST OF HIS RESEARCH HAS 
BEEN FINANCED THROUGH PUBLIC FUNDS... IT WOULD BE HELPFUL IF 
DR. STEPTOE WOULD TELL US IF HE IS RECEIVING ANY BENEFIT FROM THE 
CHEQUE-BOOK DEAL. THE DEPARTMENT OF HEALTH HAS AN EQUALLY IMPORTANT 
TASK TO REMIND THE OLDHAM HEALTH AUTHORITIES THAT THEY HAVE A DUTY 
TO INFORM EVERYBODY ABOUT THE PROGRESS OF THE BIRTH." (THIS 
EDITORIAL WAS FOLLWED BY ACTION BY THE HEALTH AUTHORITIES. IT 
PROBABLY TRIGGERED IT.)

U.K. PRESS GAZETTE, A WEEKLY FOR JOURNALISTS, POINTS OUT THAT 
" IN THIS CASE, AS IN MOST CASES WHERE THE CRY AGAINST
'C heque-book journalism' is raised, there is a misreading oF the
PRESS COUNCIL GUIDELINE. THE ALLEGED "OFFICE" WAS NOT OF PASSING 
CASH BUT OF GLAMORISING OF BABIES?"  IN OTHER WORDS, WHEREAS 
NEWSPAPER PAYMENTS TO HARLOTS AND CRIMINALS FOR THEIR STORIES MAY
BE RESPREHENSIBLE, IN THE CASE OF THE TEST TUBE BABY PARENTS WHAT'S



PAGE TEN lh/26 
WRONG WITH IT?

THE "GUARDIAN'S" REMARK THAT CHEQUE-BOOK JUURNALISH IN THIS
CASE CERTAINLY DIDN'T TAKE THE PRESSURE OFF MRS. BROWN WAS 
UNDERLINED LAST FRIDAY NIGHT WHEN SOME IDIOT PHONED THE HOSPITAL
AND SAID THERE WAS A BOMB IN THE MATERNITY UNITE. MRS. BROWN, AL0NG 

WITH OTHER PATIENTS, WAS MOVED TO ANOTHER PART OF THE HOSPITAL 
WHILE A SEARCH HAS MADE. |T PROVED TO BE A HOAX,

THE SUNDAY TIMES SAID EDITORIALLY, " INDIGNATION AT THE DAILY 
MAIL'S HAVING PAID A LARGE SUM FOR THE RIGHT S  TO THE STORY... HAS 
BEEN A LITTLE OVERDONE. SOME OF THE CRIES OF OUTRAGE CAME FROM 
NEWSPAPERS BEATEN IN THE BIDDING. THE STORY IS OF LEGITIMATE PUBLIC 
INTEREST... THE REAL QUESTION OF ETHICS. JOURNALISTIC AND MEDICAL. 
TURNS ON WHETHER PUBLICITY FOR THE BIRTH WAS A GOOD IDEA AT ALL .

AS AN INFANT, THE CHILD WILL SUFFER NO HARM, but ITS name Will be
KNOWN, P R O G R E S S  THROUGH TALKING AND WALKING AND SCHOOL-GOING 

DEVOUTLY CHRONICLED, AND IT MAY COME TO BE REGARDED -  AND TO
REGARD ITSELF -  AS SOMETHING OF A FREAK. THE DOCTORS AND THE 
HEALTH authorITY in THE CASE might WELL HAVE CONCLUDED THAT THE

KINDEST COURSE WAS TO DRAW NO SPECIAL ATTENTION to the WHOLE AFFAIR 
AS AGAINST THAT, IF REPORTS OF THE SUM THE MAIL PAID HAVE ANY 
TRUTH IN THEM, THERE ARE PLENTY OF PEOPLE WHO WOULD BE PREPARED
TO HAVE THEIR AMOUR-PROPRE A LITTLE RUFFLED IN CONSIDERATE OF 
POUNDS 325,000 IN THE BANK."

THE SUNDAY MIRROR SAID IT 'DOESN’T MIND A BIT OF CHEQUE JOURNALISM FROM TIME TO TIME. IF ANYONE HAS AN EXCITING 
ADVENTURE, SUCH AS ROWING THE ATLANTIC, IT IS PERFECTLY 

understandable that
THEY SHOULD PROFIT BY SELLING THEIR STORY EXCLUSIVELY TO A NEWSPAPER 

GOOD LUCK TO MRS. LESLEY BROWN FOR LANDING A FAT FEE,
SOME OF THE PRESS REACTION SOUNDS A BIT LIKE SOUR GRAPES... BUT



there was No justification for the hospital authorities behaving AS
THOUGH theY TOO HAD BEEN SOUGHT UP BY THE DAILY MAIL..."

SUNDAY EXPRESS COLUMNIST JOHN JUNOR SAID " WHATEVER THE SMELL 
THAT IS COMING FROM THE TEST TUBE BABY CASE, IT SURELY ISN'T
ROSES. JUST WHO IS GETTING THE POUNDS 325,000 THE DAILY KAIL IS 
SAID TO BE PAYING? THE TWO MEN WHO PLAYED GOD, MR. PATRICK 
STEPTOE AND CAMBRUDGE SCIENTIST DR. ROBERT EDWARDS, DENY THAT THEY 
HAVE ANY CONTRACT WITH THE DAILY MAIL. THE FATHER CLAIMS THAT HE 
AND HIS WIFE WERE NOT INTERESTED IN THE CASH, THAT ALL THEY WANTED 
WAS A BABY. BUT IT APPEARS THEIR 'BUSINESS ADVISERS' ARE GUDING 
THEM, BUSINESS ADVISERS?...WH0 ARE THEY?  ...THERE IS ONLY ONE 
PERSON TO WHOM KY HEART GOES OUT...THE POOR LITTLE MITE MHO WILL 
LIVE F0R THE REST OF HIS LIFE IN THE GLARE OF PUBLICITY AS A TEST
tube freak. "

THE DAILY MAIL REPORTS THAT IF THE TEST TUBE BABY IS A BOY, THE 
BROWNS HAVE DECIDED TO HAKE HIM PATRICK ANTHONY AFTER DR, PATRICK 
STEPTOE. THET HAVEN’T DECIDED ON A GIRL'S NAME, BUT THE FAVORITE
SEEMS TO EE KATRINA,

ON A TV PROGRAM " THE EDITORS"  (BBC)  DAILY EXPRESS EDITOR 
DEREK JAMESON SAID HE THINKS THE TEST TUBE BABY IS "A BETTER
STORY THAN MAN CONQUERING THE MOON," BECAUSE OF ITS STRIKING
HUMAN QUALITIES.

GUARDIAN EDITOR FEVER PRESTON, ON THE SAME PROGRAM, CRITICIZING 
THE TEST TUBE baby PAYMENT, SAID: "I'M BEGINNING TO BE INTENSELY 
ANGRY ABOUT CHEQUE BOOK JOURNALISM, THIS COULD HAVE BEEN HANDLED 
IN A MORE SEEMLY WAY. STEPTOE SHOULD HAVE GIVEN A PRESS CONFERENCE 
BEFORE THE BIRTH AND SAID, "WE DON'T WANT THE CHILD TO BE LOOKED 
UPON AS A FREAK. WE'LL PUBLISH THE DETAILS IN THE LANCET.'

PAGE  ELEVEN LN/26



PAGE TWELVE LN/26

DAILY EXPRESS EDITOR JAMESON SAID "WE ARE FIGHTING 
FOR SURVIVAL' AND WHEN THEY LEARNED THE DAILY 
MAIL HAD THE STORY ' WE HAD TO DO SOMETHINGWE DIDN'T WANT TO SPEND THAT KIND OF MONEY BUT BE 
WANTED THE STORY."

AS FOR CRITICISM OF CHEQUE-BOOK JOURNALISM, JAMESON POINTED
OUT: "PEOPLE CAN GO TO A NEWSTAND AND MAKE A CHOICE, NOBODY FORCES 
YOU TO BUY THAT PAPER. "
SENT: 1816/SG
ETX:₤₤
26


